top of page

FELIPE MASSA ŽALUJE FIA A VEDENÍ F1 O TÉMĚŘ DVĚ MILIARDY

  • Obrázek autora: Denisa Kubová
    Denisa Kubová
  • 19. 3.
  • Minut čtení: 4

Felipeho Massu netřeba světu motorsportu příliš představovat. Ve své aktivní kariéře startoval v 269 závodech Formule 1, z toho 41x stál na stupních vítězů. V roce 2008 téměř dosáhl na titul mistra světa, ten mu však o jeden jediný bod utekl před Lewisem Hamiltonem. Jenže Massovi k zisku titulu nechyběl jen jeden bod a trocha štěstí, ale i včasné potrestání podvodu, který je dodnes jednou z největších kaněk v historii F1.

 

Crashgate


Psal se rok 2008 a Massa ve Velké ceně v Singapuru odstartoval z pole position. Závod se vyvíjel vcelku normálně, až do 15. kola, kdy havaroval Nelson Piquet Jr., jezdec stáje Renault. Na trať vyjel safety car – přesně v momentě, kdy většina pilotů potřebovala do pit stopu dotankovat palivo. To se však netýkalo Fernanda Alonsa ze stáje Renault, který navzdory obvyklým strategiím, navštívil pitstop už ve 13. kole. Díky nehodě stájového kolegy Piqueta tak získal významnou výhodu a závod vyhrál, zatímco Massa skončil až na 13. místě.

 

Jenže Nelson Piquet Jr. další sezonu v Renaultu po Velké ceně v Maďarsku skončil. Následně přiznal, že po něm Flavio Briatore (generální ředitel Renaultu) a Pat Symonds (ředitel pro strojírenství) chtěli, aby v Singapuru záměrně boural a vylepšil pozici Alonsa. Renault prohlásil, že proti Piquetovi i jeho otci zahájí soudní řízení za pomluvy, to se však nikdy nestalo. Na místo toho si Renault dne 4. září 2009 vyslechl od FIA obvinění z konspirace a dostal lhůtu k vyjádření. Renault překvapivě uvedl, že proti obvinění nebude vznášet námitky a že oba aktéři – Flavio Briatore i Pat Symonds – opustí tým.



 

21. září 2009 rozhodla FIA o diskvalifikaci Renaultu ze závodů Formule 1 na dva roky, doživotním zákazu činnosti pro Briatoreho a 5letém zákazu činnosti pro Symondse, který se na rozdíl od Briatoreho ke skutku přiznal. Francouzský soud později uložené zákazy Briatoremu a Symondsovi zrušil a oba se s FIA dohodli, že po určitou dobu nebudou činnost vykonávat. Symonds se vrátil již po 2 letech jako technický konzultant pro Virgin Racing, Briatore se vrátil až v roce 2022 jako ambasador týmu Enstone. Fernando Alonso, který z celého podvodu těžil, potrestán nebyl. V řízení totiž nebylo prokázáno, že by o pokynech věděl, několik jezdců se však vyjádřilo tak, že mu zvolená strategie o brzké zastávce v pit stopu musela být při nejmenším podezřelá.

 

V důsledku potrestání Renaultu za podvod se Massa dovolával zrušení výsledků závodu – kdyby k tomu došlo, mistrem světa by s náskokem 5 bodů byl právě Felipe Massa. Jenže tehdejší pravidla FIA neumožňovala zrušit výsledky závodu v okamžiku, kdy už byl titul mistra světa udělen. Mistrem světa tak zůstal Lewis Hamilton.


Rozhovor Bernieho Ecclestonea pro F1 Insider a žaloba Felipeho Massy

 

Kauza znovu ožila téměř 15 let poté. Bernie Ecclestone, bývalý jezdec F1 a britský podnikatel, totiž v březnu 2023 v rozhovoru pro F1 Insider uvedl, že již v průběhu sezony 2008 měli společně s Maxem Mosleym, tehdejším prezidentem F1, dostatek informací a důkazů pro to, aby výsledky závodu v Singapuru zrušili. Rozhodli se tak však neučinit, protože se báli mezinárodního skandálu a poškození značky F1.

 

To zřejmě Felipeho Massu rozzuřilo. Tým právníků tak v srpnu 2023 poslal FIA, vedení F1 a Ecclestoneovi osmistránkový dopis, ve kterém jim měl sdělit, že se Massa stal obětí konspirace ze strany nejvyššího vedení FIA, F1 a Ecclestonea a byla mu způsobena škoda nejméně ve výši 10 milionů EUR, kterou dodatečně vyčíslí.

Přibližně půl roku poté, 11. března 2024, brazilská advokátní kancelář podala u londýnského vrchního soudu žalobu proti FIA, vedení F1 (Formule One Management) a Berniemu Ecclestoneovi. V žalobě se Massa domáhá nejen prohlášení, že důsledkem porušení povinností vyšetřit incident ze strany FIA a F1 přišel Massa o titul mistra světa, ale rovněž částky 62 milionů liber (tedy cca 1,92 miliardy Kč) představující náhradu škody a ušlý zisk plynoucí ze ztráty mistrovského titulu, sponzoringu a ušlých komerčních příležitostí. Lze se domnívat, že mezi žalovanými by byl i Max Mosley, bývalý prezident F1, ten však v roce 2020 zemřel.

 

V řízení dosud neproběhla žádná jednání. Ta jsou stanovena na 28.-31. října 2025 u londýnského soudu. Oficiální stanoviska žalovaných nejsou známa. Současný prezident FIA, Mohammed Ben Sulayem, měl však údajně Massovi říct, že podání žaloby z jeho strany chápe, ale pochopitelně bude hájit zájmy FIA. Poněkud překvapivě zareagoval Bernie Ecclestone, který prohlásil, že Massa měl podat žalobu již dávno, protože ho „okradli o titul, který měl oprávněně získat“ a že „je rád, že o nárocích bude rozhodovat anglický soud“.



Byť je nesporné, že výsledky závodu v Singapuru měly být zrušeny a Massa měl být mistrem světa pro rok 2008, uspět s podanou žalobou bude pravděpodobně velmi těžké. V první řadě totiž bude muset prokázat existenci konspirace – nikoliv však prokázaného podvodu ze strany Renaultu, ale dohody Mosleyho a Ecclestonea, že se vědomě rozhodli porušit pravidla, nevyšetřit incident nehody a celou věc „ututlat“. I pokud toto Massy právní tým prokáže, bude před ním stát i několik dalších překážek – včetně samotných pravidel FIA, doby uplynulé od celé kauzy či anglický soudní precedens, který říká, že výsledky sportovních soutěží jsou považovány za konečné, nejsou-li napadnuty ve lhůtě 14 dní.

 

Úspěch Massovi žaloby je tak velmi nejistý, obnovení kauzy po téměř 15 letech je však pro FIA i F1 i tak velmi nepříjemné.

 

Než se dozvíme výsledek prvních soudních jednání, můžete si pustit sedmý díl našeho podcastu, ve kterém jsme celou kauzu i další kauzy ze světa F1 rozebírali s Lukášem Liškou, jedním z autorů podcastu Dvojitý pitstop. Epizodu najdete na Spotify nebo Apple Podcasts.

 

Comments


bottom of page