Ve světě fotbalu v poslední době čím dál více rezonuje ženská soutěž a její stoupající potenciál. A nejsou to již jen zmínky nadšených fanoušků, o raketovém růstu ženského fotbalu vypovídá spoustu statistik. Například ženské EURO 2022 sledovalo živě 374 milionů diváků (nárůst 100 % proti EURO 2017), z toho 50 milionů sledovalo finálový zápas (nárůst 233 %) a 574 tisíc diváků přišlo přímo na stadiony (nárůst 132 %). UEFA liga národů žen se v roce 2023 těšila celkové návštěvnosti přes 1,5 milionu diváků, v průměru 26,5 tisíc na jeden zápas (nárůst 99,8 % oproti předchozímu ročníku) a vůbec první zápas Women’s Finalissima v dubnu 2023 mezi Brazílií a Anglií sledovalo na stadionu Wembley přes 83 tisíc diváků. A čísla nerostou jen u sledovanosti. V roce 2023 proběhlo 1150 mezinárodních přestupů hráček (meziroční nárůst 15 %) za celkem 4.8 milionů USD (meziroční nárůst o 85 %).
UEFA si je nárůstu potenciálu ženského fotbalu dobře vědoma. V roce 2023 představila nový formát Women Finalissima, zápas mezi vítězkami evropského EURO a amerického COMMEBOL. V loňské sezoně představila nový ligový formát UEFA Women’s nations league a rozšířila program na rozvoj ženského fotbalu s navýšením financování o 50 %. Na konci října pak přišla s novým strategickým plánem „Unstoppable 2024-2030“, který navazuje na její vůbec první plán „Time for Action 2019-2024“ a který se zaměřuje na osm priorit:
vytváření příležitostí pro hráčky, trenérky a rozhodčí, které povedou k navýšení jejich počtu;
zvýšení dostupnosti fotbalu pro mladé dívky, zlepšení infrastruktury, inkluze a diverzity;
hráčky a jejich well-being jako základ rozhodovacích procesů;
rozšíření spolupráce s národními asociacemi a kluby, vytvoření dlouhodobého mezinárodního hracího kalendáře a charty spolupráce mezi asociacemi a kluby;
prioritizace národních lig a spolupráce s kluby na dosažení plné profesionality ženského fotbalu;
podpora klubového fotbalu, vytvoření udržitelného systému jeho financování a investic;
důraz na soutěže národních týmů, sjednocení systémů podpory a služeb pro jednotlivé týmy, zvýšení mediálního dosahu a digitální stopy a rovnoměrná distribuce mediálních příjmů;
zvýšení propagace ženského fotbalu, vyhledávání komerčních příležitostí, zvyšování návštěvnosti, vytváření digitálního obsahu na míru fanouškům, zviditelňování jednotlivých hráček, týmů a storytelling.
Těchto cílů chce UEFA dosáhnout prostřednictvím spolupráce s experty z oblasti ženského fotbalu, analýzy dat, efektivní komunikace, průběžného hodnocení plnění strategie, porozumění aktuálních překážek a spolupráce s národními asociacemi a dalšími členy fotbalového prostředí.
Může se zdát, že UEFA před nadcházejícím ženským EURO 2025 ve Švýcarsku přišla s kompletně novou a zásadní strategií, z hlediska jejích cílů a metod dosažení se dozvídáme však jen velmi málo. Kromě dosažení počtu 5000 profesionálních hráček v roce 2030 (nyní 3049) a šesti plně profesionálních národních lig si totiž UEFA neklade žádné další konkrétní měřitelné cíle. Cíle, kterými jsou např. vytvoření udržitelného systému fotbalu, více příležitostí pro dívky, případně vnímání fotbalu jako sportu pro všechny, jsou jen velmi obecné. Vyjma navýšení investice do HatTrick programu na 66 milionů EUR jsou z převážné většiny podobně obecné i zmiňované metody, kterými chce UEFA svých cílů dosáhnout. Mezi nejčastěji uváděné metody se řadí spolupráce s národními asociacemi a kluby, implementace vhodných programů, nebo zlepšování mediálního obsahu. Byť se přirozeně jedná o kroky, které jsou nezbytné k posouvání jednotlivých aspektů ženského fotbalu, při čtení strategie vyvstává spoustu otázek – co má být výsledkem spolupráce? Jaké programy mají být implementovány a kde? Jakým způsobem budou vytvářeny příležitosti pro hráčky, trenérky a rozhodčí? Proč UEFA cílí na 5000 hráček, ale neklade si podobný cíl v oblasti rozhodčích a trenérek? Co má být obsahem oné charty spolupráce klubů a asociací“ a jaká čísla sledovanosti / návštěvnosti mají přinést nové metody, když tato čísla i doposud rostla meziročně o desítky procent?
Absence konkrétního step-by-step plánu tak zavdává určitou pochybnost o tom, co můžeme ze strany UEFA čekat a celou strategii tak lze vnímat spíše jako prohlášení určitých hodnot, kterými se chce UEFA řídit. Nelze se tak ubránit dojmu, že nová strategie je do jisté míry na tolik obecná, aby se pod ní daly „schovat“ v podstatě jakékoliv činnosti věnující se rozvoji ženského fotbalu a absence konkrétních cílů tak nahrává tomu, že jakýkoliv výsledek těchto činností může být de facto kdykoliv označen za úspěch. I tak však lze strategii považovat za určitý závazek, kterého se mohou hráčky a ženské fotbalové prostředí dovolávat.
Je tak otázkou, kterých konkrétních kroků ze strany UEFA se v nadcházejících letech dočkáme a co přinese ženské EURO 2025 ve Švýcarsku a následně EURO 2029. Na to si však budeme muset ještě nějakou dobu počkat.
Celou strategii si můžete zobrazit zde: https://editorial.uefa.com/resources/0292-1c3532529b72-3306578495fb-1000/unstoppable_uefa_women_s_football_strategy.pdf .
Comments